LCHF

LCHF

Lågkolhydratkost är en kosthållning med ett brett vetenskapligt stöd för dess hälsoeffekter. En SBU-rapport från 2013 ger exempelvis stöd för dess effekter vid övervikt och diabetes typ 2.

Lågkolhydratkost är en utmärkt kosthållning för dig som vill:

• Kontrollera ditt blodsocker

• Minska ditt sockersug

• Gå ner i vikt utan att räkna kalorier

• Få en lugnare mage

Lågkolhydratkost är också bra för dig som vill minska kroniska inflammationer eller som vill öka vardagsenergin.

En av de bästa sidorna för LCHF och som har tagit fram information under lång tid är

Dietdoctor. Man får mycket gratisinformation men för en låg kostnad per månad finns en uppsjö av information och bra recept.

Grunderna i lchf

-Ät gärna: kött, fisk, fågel, ägg, ovanjordsgrönsaker och naturligt fett (som smör)

- Undvik: socker och stärkelserik mat (som bröd, pasta, ris och potatis), inga lightprodukter, lita inte på alla nyckelhålsmärkningar - de kan innehålla mycket snabba kolhydrater

- Ät när du känner hunger: du behöver inte äta om du inte är hungrig utan lyssna på din kropps hungerssignaler. Var också observant på om det är ett sug eller faktisk hunger. Du räknar inga kalorier eller väger maten.


Tillbaka till sidan läkande kost