Ketogen kost

Ketogen kost, kallas också för keto, är en mycket striktare variant av lchf. Det är ett högt intag av fett och mindre av protein mot lchf och väldigt lite kolhydrater.
Varför det kallas för ketogen kost beror på att när kroppen inte längre får tillgång till kolhydrater i någon högre omfattning så omvandlar levern fett och lite grann proteiner till ketoner som kroppen då kan använda som energikälla. Det snabbaste sättet att hamna i ketos är att fasta. Om man först börjar med lchf-kost så har man ofta lättare att gå över till en ketogen kost då kroppen har vant sig vid lägre andel kolhydrater. Ketogen kost ger oftast bra viktminskning då kroppen istället för kolhydrater använder det fett som finns lagrat och då också blir tillgängligt. I början kan man dock få en del insättningssymtom såsom trötthet, huvudvärk, allmänt dåsig - ungefär som en lättare förkylning. Det kan man ofta åtgärda med att öka på saltintaget och mineraltillskott såsom magnesium. På dietdoctor.se finns mycket lära sig också om ketogen kost.

 En maximalt ketogen kost är en strikt variant av lågkolhydratkost

Kolhydrater (0 - 5 E%)

Ät en mindre mängd grönsaker som växer ovan jord (prioritera gröna bladgrönsaker, gröna drinkar, spenat, broccoli, blomkål, sparris, avokado och alger)

Uteslut tomater, rotfrukter, frukter och bär

Maximalt 20 gram kolhydrater

Inga ensamma kolhydrater på tom mage

Proteiner (ca 15 E %)

Kött, fisk & ägg som motsvarar ytan av din knutna näve 3 gånger per dag

Uteslut alla mjölkprodukter utom smör

Maximalt 1 gram protein per kilo kroppsvikt

Fetter (80 E %)

Hög andel fett till varje måltid (smör eller ghee, kokosolja, MCT-olja, avokado, olivolja, äggula)

Uteslut kaffe, té med koffein, vin, mörk choklad

Var extra generös med kokosolja, MCT-olja och smör



Bokförslag: Ketolicious av Hanna Gillving,  Keto; den kompletta boken om ketogen kost av Martina Johansson som också skrivit flera böcker och bloggar.


Tillbaka till sidan läkande kost