Testresultat och kostförändringar

Hej alla runda, smala, goa, ledsna, glada, trötta, pigga individer! (eller vad ni har för egenskaper)

Nu ska ni få följa med mig på min resa med tester och kost- och livsstilsförändringar.
Jag heter Kattis Eriksson och har nyligen startat Funktionshälsan ENO AB. Tanken med den här bloggen är att ge en inblick i hur jag själv jobbat (eller ibland inte jobbat) med mig själv och eftersom jag kommer erbjuda mina kunder en del tester så provar jag så klart allt på mig själv, som jag alltid gjort tidigare när jag jobbat mest med kbt. 

Första inlägget blir lite långt men lite sammanfattning av det som hänt under året. Sedan är ju min hälsoresa påbörjad för många år sedan. 

Idag fick jag mitt första resultat på ett IgG antikroppstest för 96 livsmedel som jag tagit genom Nordic Labratories. Tänkte blicka tillbaka till början på året och vad jag ätit i olika perioder och analysera resultaten. 
 af0d7d7d-3f73-423a-b625-7be1da609402png
Testresultatet var väldigt intressant!
Vissa saker var inte helt oväntade men andra blev jag något förvånad över. T.ex. så reagerar jag starkast på äggvita och sedan äggula vilket inte är ovanligt. Sedan är det mjölkprodukter, gluten/korn/råg/vete, nötter: mandel/cashev/valnöt och jäst för bakning och bryggning.
Inte så konstigt tyckte jag men däremot att jag hade antikroppar för kyckling och kammusslor var lite oväntat, liksom ananas. Sen kan jag i princip äta vad som helst utan att kroppen reagerar med att försvara sig mot vissa livsmedel. 
Jag backar bandet lite till jan/feb i år då jag började med AIP-kost för att förbättra min pollenallergi (som enligt läkare på allergimottagningen inte fanns och att jag hade effekt på antihistamin troligen var en placeboeffekt) som jag ändå känt i över 10 års tid. Den blev något mildare då jag plockade bort massor med livsmedel och efter nästan 90 dagar successivt började tillföra ett livsmedel i taget. DåJag åt allt möjligt kött i stora mängder (inklusive kyckling), benbuljong, mycket grönsaker och lite kött samt fettet bestod av olivolja och kokosfett, en del frukt (kanske för mycket, speciellt torkad frukt) och kokosflingor.

Efter ett tag så la jag till ghee (smör där man tagit bort mjölkproteinet), sen äggula kanske en månad senare och efter ytterligare en månad så kunde jag inte  hålla mig och la till äggvitan. Märkte inte någon särskild skillnad i måendet. Min man som också fått följa med på tåget (fast nästan helt frivilligt!) rasade i vikt vilket var positivt. För mig var det lite trögare även om jag tappade något kilo.
Till sommaren så hade jag börjat lägga till sådant som jag eg. inte skulle ha lagt till igen såsom köpt glutenfritt bröd (mycket snabba kolhydrater och annat onyttigt), ännu mera hela ägg och frukt (frukt som också innehåller väldigt mycket fruktos som levern i stora mängder får svårt att ta hand och då omvandlas till fett).

Sedan någon gång i början på sommaren så fick jag för mig att jag skulle börja med lchf och la då till mycket smör, grädde, ost (fårost i och för sig som inte innehåller kasein som komjölk gör) och mycket ägg. Träningen blev lite jobbig och så klart vid semestern så blev det för mycket vin - både rött och vitt - och någon konjak. Inte bra!
Testade att göra om kosten till mer ketogen kost (men för mycket smör och grädde) i slutet av sommaren för att se om det skulle göra någon skillnad då jag kände mig lite tröttare och plufsig i kroppen även om jag inte gått upp så mycket i vikt men den där bilringen runt magen började komma fram igen.


Då bestämde jag mig för att nu får det räcka. Inte druckit nästan någon alkohol alls efter sommaren men fortsatt med fettstilen, men jag tog också beslutet att ta diverse prover som jag dragit mig för. Dels för att det är dyrt och dels för att vissa behöver en hel del förberedelser. Så för 1 1/2 vecka sedan skickade jag in mina prover: IgG-antikroppar, urinprov, avföringsprov, utandningsprov för SIBO samt fettsyraprofil. (Eftersom jag får provsvar så kommer jag gå igenom vad de visat och diskutera vad allt kan betyda för att också mina kunder ska kunna våga prova).
IgG-testet är det enklaste. Man får alla saker man behöver i testkitet och det är ett stick i fingret (kapillärt prov) som man kan ta själv eller be någon ta åt en. Inga förberedelser alls (fast det blev det för mig då jag tog alla samtidigt).

Och med mitt lilla testresultat i handen så kan jag också lägga ihop ett och annat och varför jag inte uppnått tillräckligt bra resultat. Maten jag ätit har varit väldigt bra överlag under våren. När jag åt AIP så var den kanon men jag åt en hel del kyckling vilket kan vara en anledning att jag inte fick de resultat jag önskade. Nu hade jag inte skyhöga reaktioner 1 + (högsta är 3 +) men det kan räcka för att inte få det resultat jag önskat.
Om jag ska titta på vad som hänt sedan början på sommaren och tills idag så är det inte så konstigt att jag backat något i måendet.
  • Reaktion på jäst - jag har lagt till bjäst som är odlad jäst som är full med B-vitaminer. Knappt druckit någon öl men vin. Vet inte hur mycket man kan reagera på jästen men jag tänker att det är mycket kolhydrater i alkohol och de göder alla ohälsosamma bakterier som man kan ha i tunntarmen + att levern får jobba onödigt mycket och inte får chans att rena allt annat som kommer in i kroppen. (Där kommer SIBO-testet in men mer info i kommande bloggar).
  • Mjölkprodukter - där hade jag också höga testvärden och det har varit grädde i överflöd. Gott men inte så bra för mig tydligen. I övrigt så är det fårosten som jag får ta mig en funderare över. Smör har det varit mycket utav och har inte använt ghee så mycket som jag tänkt. Mest för att det känts drygt att göra (jätteenkelt - ha i ett paket smör i en kastrull och låt det puttra på 3-4 om spisen går till 9 i cirka 90 min tills mjölkfettet blir brunt på botten och häll av i ren burk. Blir helt utan mjölkproteinet då) och för dyrt att köpa tycker jag (fast en flaska vin kan man ju köpa för 100 spänn!!). Äter inte så mycket andra mjölkprodukter men ibland blivit en klick crème fraîche.
  • Ägg - hela ägg och många per dag. Ibland 4 st. Äggvitan är den del som människor ofta reagerar på men jag hade reaktion på både äggula och äggvita. Sista månaden börjat med fettkaffe och då också haft i 1-2 ägg + smör och kokosolja/mct-olja i och tyckte det var en perfekt start på dagen då jag kunde skippa frukosten och snabbt komma iväg om jag skulle någonstans. Ingen hunger förrän till lunch. Hm....
  • Nötter har jag inte ätit så mycket av men med jämna mellanrum och när min man gjort någon god kaka - mums men dåligt för mig (och faktiskt något som jag kan klara mig utan bara jag får i mig bra protein och bra fetter + grönsaker).
  • Kyckling - tråkigt men också något jag kan klara mig utan och testa hur jag mår av att utesluta det. Gjort mycket kycklingbuljong men det kan man göra på andra köttslag också. Sist gjorde vi buljong på fläsk i vår tryckkonservator och den blev riktigt bra. Den bästa hittills faktiskt.
  • Kammusslor - brukar ha det till fredagsmys ibland med stekt vitlök och chili. Bara att byta ut mot räkor - faktiskt godare tycker jag.
Sammantaget så tänker jag att nu ska jag experimentera med att ta bort alla de livsmedel som jag enligt testet reagerat på och utvärdera mitt mående varje vecka. Jag kan vara utan nötter, gluten och ananas utan problem. Mjölkprodukterna kommer jag nog sakna mest men det är bara en vanesak. Ska börja mer med kokosmjölk/grädde som också är gott i morgonkaffet. Äggen blir också lite svårt för det är så lätt att ta med ett kokt ägg eller göra fettkaffe med ägg och det mättar bra - men det kommer också gå bra. Det uteslöt jag ju när jag började med AIP i våras.

Hoppas ni har orkat läsa alla mina kostbravader och nästa inlägg kommer troligtvis att handla om jag får några hälsoförbättringar på att utesluta de livsmedel som jag enligt testet reagerat på. Kommer nog dröja några veckor innan jag får fler testsvar och ett urinprov måste jag ta om då jag läst fel på instruktionen.
Men men, den som inte ger sig....... Ha en trevlig vecka folk!/Kattis