Sömnstrategier, tyngdtäcke, DNA-prov m.m.

Ja då har det gått 2 veckor igen.
Tänkte ta upp att sömnen varit lite sämre ett tag i höst men blivit bättre. Tror att det hänger ihop med klimakteriebesvären men också ökad stress när jag haft en hel del pyssel med min mamma som är dement. Vanligt dilemma tror jag när man kommer upp i medelåldern och tänker att man ska få lite mer tid för sig själv och så går man in i den vårdande rollen igen. Då gäller det att ta hand om sig själv fast det kan vara lätt att glömma bort. 
Framför allt så tror jag mycket på att få kontinuerlig återhämtning och boosta kroppen med både bra näringsrik mat, träning och för mig är yogan ett jättebra verktyg + hundpromenader.

Även om solen lyser med sin frånvaro så är det viktigt för dygnsrytmen att man får sin dagliga dos med dagsljus då det gör att kroppen producerar melatonin som är vårt sömnhormon som ska öka på kvällen. Man pratar om den cirkadianska rytmen där melatonin och kortisol och omvända kurvor. På kvällen natten ska melatonin vara högt och sjunka på morgontimmarna och då ska kortisol som är ett av våra stresshormon men också ett hormon som gör oss pigga och dagaktiva stiga. Vid för hög stressnivå så kan det vara så att kortisolnivåerna aldrig riktigt går ned och det kan vara aktivt dygnet runt vilket är en förklaring till varför långvarig stress är så skadlig då det stör vår dygnsrytm.
Lever vi i konstant mörker och konstlat ljus så blir vi påverkade men vi kan påverka det en hel del. Sen finns det en del som reagerar positivt på ljusterapi. I ljusterapin så har man lampor med hög luxstyrka men lamporna avger inga UV-strålar. Kan vara värt att prova. Finns rätt billiga ljusterapilampor att köpa. 

En annan sak som jag provat ett tag är ett tyngdtäcke. Helt fantastisk tycker jag. Mitt väger 7 kg och det ska vara ungefär 10 % av ens kroppsvikt så det är lätt att räkna ut. Man känner sig helt omfamnad och jag tycker jag somnar bättre. Inte något som passar alla kanske men för mig är den klockren. Täcket är så tungt så man får nästan ett träningspass bara av att bädda eller lägga sig under det! 

Annat som kan vara bra att tänka på är att inte träna för sent på kvällen, stänga ner mobilen någon timme innan läggdags så inte hjärnan blir för aktiv för då har den svårt att varva ned. Ett tag så la jag mobilen i ett annat rum och hade den som larm ändå. Det gjorde att jag blev tvungen att gå upp och inte snooza vilket jag varit expert på. Nu har jag ändå kommit in en bra rytm och bara jag slänger benen över sängkanten på en gång så går det rätt bra. Men jag har tagit in mobilen i sovrummet igen!! Ska nog börja med tidigare strategi igen då det är så svårt att låta bli den där förbannade tingesten!
Andra saker att testa på kvällen är att dricka något varmt som sänker kroppstemperaturen och förbereder kroppen för sömn och helst inte äta för sent på kvällen. Te på kamomill är lugnande, likaså citronmeliss. Finns också goda kvällsteer. Det man ska undvika är svart och grönt te som innehåller uppiggande ämnen men rött te funkar bra. Likaså kaffe kan vara bra att undvika efter kl 15-16 men man får prova sig fram. 
 

Något annat jag gjort är att jag skickat efter ett DNA-test till mig och min man.
Min mamma kom till Sverige som krigsbarn, uppväxt nära ryska gränsen i Finland och hela livet så har jag fått höra att jag kan ha lite ryskt påbrå. Det återstår att se. Vi har tagit provet idag och ska bara posta det. Sen blir det att vänta vilket kan ta 1-2 månader beroende på hur snabbt proverna kommer till labbet. Jag valde MyHeritage provtagningslab och vill man så kan man köpa till en tjänst där man kan släktforska. Vi får se hur jag gör. Spännande tycker jag det är i alla fall!

Vad gäller kosten så fortsätter jag med paleokosten och har fortsatt uteslutit ägg och grädde förutom i helgen då jag smaskade i mig lite gott + något glas vin. Men det det ska jag inte göra igen på ett tag då det märks direkt på min hud på kinderna som blir alldeles rödflammiga. Var det värt det? Ja faktiskt tycker jag det men min tanke är att det ska inte bli så ofta.
Jag har börjat komma fram till vilka livsmedel som inte funkar och vilka som gör efter många år med olika kosthållning och laborerande - och jag kan konstatera det har inte varit lätt. 

Ja det var väl allt för den här gången. Vi hörs igen om någon vecka så sköt om er i höstmörkret och se till att skapa lite mys!