Carnivorekost, SIBO och livet i stort

Hej igen!

Ja nu har det gått ytterligare 2 veckor och som jag skrev i förra inlägget så skulle jag börja äta carnivorekost (eller köttdiet) under en 2 veckors period. Det har jag också gjort. 

Gissa om det har varit svårt? Då jag uteslutit ägg, kyckling och mejeriprodukter pga utslag på
IgG-testet så har kosten också blivit väldigt ensidigt. I carnivore så ska man bara äta det som är animaliskt vilket inkluderar alla köttslag, fisk- och skaldjur, ägg, fullfeta mejeriprodukter och animaliska fetter. Kosten innehåller inga ovanjordsgrönsaker eller bär, något som man kan äta i små mängder om man följer ketogen LCHF. En del strikta carnivoreanhängare äter enbart kött, salt och vatten.

Så varför utsätta sig för det här? 
För min del så vill jag experimentera och prova saker då jag är min egen provkanin. Dessutom så har jag dragits med en hel del ohälsoproblem som också gör mig motiverad att testa saker + att jag vill kunna ge bra råd till mina klienter. 
Sen gjorde jag också ett SIBO-test som jag skrev lite kort om i förra inlägget. Det visade höga värden på vätgas- och metangas som man i funktionsmedicinska kretsar menar att det beror på bakterier som koloniserat tunntarmen och mer eller mindre knycker vår mat och sedan bildar restprodukter som vätgas och metangas. Att de knycker vår näring leder också till att vi lättare får näringsbrister då vi inte kan tillgodogöra oss alla delar i maten och det i sin tur kan leda till olika ohälsoproblem. SIBO är också förknippat med läckande tarm som är ett fenomen som gör att tarmslemhinnan släpper igenom ämnen som inte alls ska vara i vår kropp såsom osmält mat, bakterier, toxiner etc. De i sin tur skapar mycket ohälsosymtom. Det hela blir en ond cirkel som inte blir bättre av att man äter mycket skräpmat och snabba kolhydrater. 

Så vad har det med carnivore att göra? Jo, en behandlingsmetod som man provat en hel del på funktionsmedicinska mottagningar är just att behandla med carnivorediet i 2 veckor och det man sett är att det har i princip lika stor effekt som om man skulle behandla med antibiotika, utvalda örtpreparat eller långtidsfasta (upp till 10 dagar). Det vetenskapliga underlaget på carnivore är fortfarande dåligt men det kommer komma mer framöver. Att testa en diet under 2 veckor är ändå något som man kan göra för att se om det gör någon skillnad för hälsan. 

Vad har jag ätit då? Kött, fisk/skaldjur och buljong från morgon till kväll. Det har inte varit lätt och framför allt inte då jag också uteslutit ägg som jag annars hade kunnat göra ett antal variationer på. 
Hur har jag upplevt dessa 2 veckor? Det har varit väldigt ensidigt och tråkigt. Till slut kunde jag inte hitta på någon variation. Enda höjdpunkten matmässigt har varit mitt morgonkaffe som jag fuskat med och te längre fram på dagen. I början fick jag också huvudvärk och var lite tröttare än tidigare vilket var riktigt jobbigt men det försvann efter 4-5 dagar. Jag tog extra salt på morgonen - 1/2 tsk i lite vatten - för att lindra de värsta symtomen vilket hjälpte en del.
Sista veckan har gått lättare ändå (fast maten var lika tråkig) för jag har ändå märkt en del hälsovinster:
  • piggare allmänt ända in på kvällen trots mycket att göra på dagen
  • klarare i huvudet och mer fokus
  • midjemåttet minskade ännu mer från 83 till 81-82 cm och jag tror jag gått ner nåt kg men har inte mätt mig ännu (har ingen våg hemma)
Nåt som gjort det lite svårare är att min dementa mamma haft en svacka och glömt att äta vilket gjort att jag tillbringat mycket tid där för att optimera hennes näringsintag samtidigt som jag ätit carnivore vilket inte gjorde det lättare. Det gick det också men jag blev väldigt stressad av det vilket i sig i för stora mängder är väldigt ohälsosamt. 

Kommer jag fortsätta med carnivore och var det värt det?
Jag kommer definitivt inte fortsätta men det var absolut värt det. Jag saknade grönsaker och bär allt för mycket. Det är säkert en tidsfråga men för mig passar det inte över en längre tid. Jag tror  vissa människor kan fortsätta under lång tid men absolut inte en kost för alla. 
Om man tänker på vad man normaliserat i västvärlden med skräpmat, socker, bakverk, läsk etc. och som skapar enorm ohälsa i världen så kan man prova några veckor.
Men har man mycket ohälsosymtom eller känner att trots att man gjort så mycket förändringar så kommer man inte hela vägen fram så kan det här vara ett alternativ en kortare period. 

Vad har jag ätit idag då?
Frukost: jordgubbar, hallon och kokosmjölk + lite skinka
Lunch: kött (så klart!) men med tillägg kokt broccoli och blomkål, 1 msk kimchi (för att optimera min tarmflora) och några hemtomater
Mums! Det var så gott och jag njöt av varje tugga - sakta. 
Min plan framöver är att fortsätta med paleokost men ganska så strikt, lite åt lchf-hållet. Efter cirka 3-4 månader ska jag ta om SIBO-testet för att se om det blivit någon skillnad. 

Jag kommer framöver att skriva mer om att optimera tarmfloran, hur stress påverkar oss, lite om klimakteriebesvär och också ge en del vardagstips med allt från olika recept på deo till en del motionstips. Sen har jag också några fler testresultat att gå igenom så det blir lite smått och gott. 

Så fram till nästa gång - ha det bra gott folk!!